Tuesday, June 29, 2010

Memori Andalusia 2...

Oleh : Sahabat Insaf

Pada Jumaat kedua, misi mencari masjid dijadikan misi hidup dan mati! Kali ini Puerto Real bakal diselongkar.

Dengan kereta sewa Ford KA, saya merayau-rayau di kota kecil itu.

Saya meletakkan kereta di pelabuhan/pelantar kemudian berjalan kaki pada waktu sebelum waktu solat Jumaat dengan harapan bertemu mana-mana jemaah yang sedang berjalan kaki.

Hampir 15 minit tidak bertemu apa-apa dan hampir putus asa. Tiba-tiba, daripada jauh sayup-sayup kelihatan lelaki berkulit hitam berjubah sedang berjalan laju.

Friday, June 25, 2010

Selamat Jalan Ustaz Fadlan...


Oleh : Sahabat Insaf

Melihat siapa ulama yang bakal memeluk UMNO pada hari ini amat memeranjatkan saya. Ustaz Fadlan Mohd Othman. (Lihat link blog beliau : http://fadlan-mohd-othman.blogspot.com/). Beliau mengajar secara sambilan di sebuah tempat di Kuala Lumpur dan saya pernah mengikuti pengajarannya selama beberapa bulan. Adusss..... siap mengetuai jemaah memeluk UMNO beramai-ramai.

Saya berhenti mendengar pengajiannya apabila menghidu bau-bau super salaf di dalam pengajiaannya. Antaranya, Allah ada tangan tapi tangannya tak serupa macam tangan kita...begitu juga kaki, wajah.....

Saya terkedu... Terkesima... Ambil masa yang agak lama juga untuk meninggalkan pengajiannya.

Saya tak alim mana... Cuma bila ada yang tak kena tu hati akan cepat beralih... fatwa hati.

Beliau mengajar akidah berdasarkan hadith-hadith sahih dan menerangkannya secara langsung.

Secara langsung.... Betul-betul secara langsung..

Saya ikut setelah diajak kawan... Entah apa jadi dengan dia sekarang.

Entah dah jadi anak "Pak Wahab" atau tidak.

Pak Wahab banyak anak-anaknya di serata Malaysia... Belah pembangkang ataupun belah APCO. Jadi bila ada yang menentang golongan Pak Wahab ni jangan dikata pro-Apco ataupun pro-Pembangkang... Belum tentu... Kebenaran makin samar.

Senyap sebentar dan dengarkan fatwa hati.

Selamat Jalan Ustaz Fadlan.

Saturday, June 19, 2010

Memori Andalusia 1...

Oleh : Sahabat Insaf

25 jam menaiki flight daripada KLIA-Dubai-Heathrow-Madrid-Jerez memang meletihkan. Tambah meletihkan apabila baggages yang sepatutnya ikut bersama lewat sampai apabila tiba di Jerez Spain. Agak teruja apabila dapat merasa naik Airbus A380 daripada Dubai ke Heathrow. Memang besar dan sistem penumpang Emirates Airlines agak mengagumkan. Dengan entertainment dan flight monitor view boleh mengisisi kekosongan masa 7 jam penerbangan.... Namun agak kurang selesa dengan tempat duduk yang cukup-cukup... Apa nak buat mereka pun nak optimumkan keuntungan....

3 minggu urusan kerja di EADS CASA Centro De Bahiaz Sanlucar agak mencabar kerana rata-rata penduduk di sini tidak pandai langsung berbahasa Inggeris. Bagai ayam dan itik.... Ibarat peraduan teka dan menang... Itulah bagaimana kami cuba berkomunikasi di sini. Anak syarikat Airbus ini juga rata-rata pekerjanya tidak tahu berbahasa Inggeris termasuk daripada Jurutera ke atas.

Wednesday, April 14, 2010

Bagaikan hidup di dimensi berlainan...

Oleh : Sahabat Insaf

Sudah lama saya tidak menulis di blog... Bukannya tidak berminat tetapi beberapa isu politik kebelakangan ini yang semakin kalut-malut membuatkan saya takut untuk melontarkan pandangan kerana bimbang akan disalah anggap kerana buah fikiran yang bakal saya lontarkan ini sangat susah dihadam oleh pengunjung-pengunjung tertentu.

Sudah pastinya tentang Hulu Selangor...

Kenapa Zaid Ibrahim?

Ujian apakah ini yang sedang ditimpakan Allah ke atas umat Islam di Malaysia?

Masih segar di ingatan, saman yang pernah beliau kemukakan suatu ketika dahulu kepada kerajaan Kelantan kerana menggubal undang-undang hudud.

Menyaman Undang-Undang Allah?

Penjelasan Zaid Ibrahim tentang perbuatan samannya kerana Kelantan sepatutnya mengusulkan hal itu di Parlimen dan bukan Dewan Negeri adalah sangat dangkal dan kebudak-budakan dan tidak dapat memadamkan api kebencian saya terhadap perbuatannya yang lampau.

Saya wajib memusuhi mereka yang memusuhi agama Allah kecuali dia benar-benar bertaubat...

Jangan bimbang, saya bukan menyuruh anda semua terutamanya pengundi Hulu Selangor memangkah MIC... Memangkah MIC samalah seperti memangkah UMNO... Memangkah UMNO samalah seperti menyokong APCO... Menyokong APCO samalah seperti menyokong ZIONIS!!

Hadamkan betul-betul...

Saturday, December 19, 2009

Jikalau Malaysia diserang....

Penulis : wan panglima

Entahla nak kata kelakar atau sedih dengan kualiti pertahanan negara. Sebuah Enjin jet pejuang negara boleh lesap??? Enjin pesawat pemintas F-5E milik TUDM bernilai kira-kira RM50 juta daripada Gudang Material Udara I (Matra I), Pangkalan Udara Kuala Lumpur hilang/lesap/ghaib ketika dibaik pulih pada akhir tahun lalu.

Kehilangan enjin bersama rekod perkhidmatan dan penyelenggaraannya itu hanya disedari Januari tahun ini, dipercayai dijual kepada pihak tertentu di sebuah negara di Eropah. Entah gila ke apa?? Bagaimana Enjin seberat beratus kilogram itu boleh dibawa keluar dan dijual pula ke Eropah??

Paling kurang cuba kita fikirkan begini;

1. Enjin itu pastinya perlu dibawa keluar daripada Pangkalan Udara... Tempat yang paling banyak tentera yang sepatutnya melindungi negara kita boleh dilepaskan?? Bagaimana kalau ada yang bawa keluar senjata?? Bom??

2. Apabila Enjin itu berjaya dibawa keluar... Pastinya perlu melalui kastam atau mana-mana peronda sempadan untuk dibawa ke Eropah... Macam mana boleh bolos??? Weiii... ini bukan main bola... Ini kedaulatan negara!!!

Iklan